۱۹ مهر ۱۴۰۳، ۱۳:۱۲

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

جامعه باید حضور هنرمند را حس کند/ ضعف در بخش رسانه هنر

جامعه باید حضور هنرمند را حس کند/ ضعف در بخش رسانه هنر

ناصر سیفی با بیان تاثیر رویداد «نقش طوفان» در جریان هنری کشور بیان کرد که یک هنرمند در هر صورت باید به سطح جامعه بیاید تا جامعه نیز بتواند حضور او را حس کند.

به گزارش خبرنگار مهر، رویداد نقاشی «نقش طوفان» به مناسبت عملیات غرورآفرین «طوفان‌الاقصی» با حضور نقاشان نوجوان و جمعی از استادان پیشکسوت عرصه نقاشی به همت مرکز رشد نوجوان امید حوزه هنری کودک و نوجوان، به مدت ۳ روز در محل حوزه هنری انقلاب اسلامی تهران برگزار شد.

نوجوانان در این رویداد تحت نظر استادان پیشکسوت عرصه نگارگری، آثاری را با موضوع مقاومت خلق کردند. در این رویداد، استادان مطرح حوزه هنرهای تجسمی نیز نوجوانان را همراهی کرده و علی بحرینی، ناصر سیفی، امیرحسین عالی و ارمغان عالی، از استادان نقاشی، با ارائه تجربیات خود، نوجوانان را در این رویداد یاری کردند. مرکز امید بنای آن دارد تا پس از برگزاری این رویداد، ۴ اثر برگزیده نوجوانان که به همت و یاری استادان پیشکسوت خلق‌ شده است، برای بازدید عموم به نمایش درآورد. در ادامه با ناصر سیفی هنرمند پیشکسوت نقاشی که از استادان حاضر در این رویداد است، گفت‌وگویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

ناصر سیفی، متولد سال ۱۳۳۹ نقاش، شاعر و منتقد هنری است. وی تحصیلات خود را در مقطع لیسانس رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به پایان رساند. از جمله فعالیت‌های ناصر سیفی می‌توان به تدریس در هنرستان‌ها و مراکز آموزش هنری، تألیف مقالات و همکاری با نشریات مختلف هنری و روزنامه‌های کثیرالانتشار در بخش نشر اشعار و نقدهای هنری، طراحی صحنه تئاتر، فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی، حضور در هیئت داوری جشنواره‌ها و رقابت‌های هنری و برگزاری کارگاه‌های آموزشی اشاره کرد. وی در نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی داخلی و خارجی متعددی شرکت داشته و موفق به کسب الواح تقدیری متعددی همچون لوح تقدیر کارگاه هنری مقاومت از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شده است.

ناصر سیفی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه چهار دهه است که در این رشته فعالیت می‌کند، درباره رویداد «نقش طوفان» توضیح داد: بحث هنر مقاومت همیشه بعد از انقلاب در کشور جریان داشته است و اگر بخواهیم راجع به آن صحبت کنیم، باید گفت که این موضوع، از جمله موضوعاتی بوده است که بعد از رخداد انقلاب اسلامی هم، به صورت مفصل به آن پرداخته شده است. بعد از تحمیل جنگ توسط حزب بعث به ایران، که مسائل حاشیه‌ای آن زیاد هم بود، مثلاً صدام حمله کرده بود و تقریباً کشورهای صاحب قدرت‌ اصلی دنیا به او کمک کردند. همان موقع دوستان و هنرمندان در رشته‌های مختلف موسیقی، تجسمی، نمایش حتی سینما، با ابزارهای هنری که در دست داشتند، روی موضوعات و آسیب‌های وارده از جنگ، کار می‌کردند و به این ترتیب هنر مقاومت شکل گرفت. نباید فراموش کرد که هنر، همواره در همه عرصه‌ها حضور دارد ولی یک رشته مشخص، با عنوان هنر مقاومت، پس از گذشت این دوره در کشور، رنگ و بویی جدی‌تر به خود گرفت. این روند فعالیت، ادامه داشت تا به ایام و روزگار فعلی رسید که می‌توان از آن به عنوان جنگ جدی جهان کفر با انقلاب اسلامی ایران یاد کرد.

وی درباره تاثیر این موضوع بر برگزاری رویدادی همچون «نقش طوفان» گفت: این موضوع، ریشه چهل و چند ساله دارد. حمله حزب بعث به خاک ایران، ظاهراً حمله حزب بعث بود، ولی همگان به خوبی می‌دانند که همه قدرت‌ها به ویژه آمریکا و اروپایی‌ها در مسیر این نبرد، کمک‌های قابل توجهی به این حزب می‌کردند و در این میان، رژیم صهیونیستی هم یکی از پاهای اصلی قضیه بود؛ دقیقاً مانند حمله عربستان به یمن که چند سال پیش اتفاق افتاد، اما در این حملات، خلبان‌های امریکایی و رژیم صهیونیستی و یا به عبارتی دیگر، کل جهان غرب در مقابل یمن ایستاده بودند.

سیفی عنوان کرد: در حوزه مقاومت، تشکیل حزب‌الله لبنان، یکی از مهم‌ترین رویدادهایی بود که تحت راهنمایی‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری انجام شد و این جمعیت با کمک‌های فکری نرم‌افزاری ایران به یک ارتش غیر دولتی فوق العاده قدرتمند مبدل شد و زمانی که رژیم صهیونیستی، با حمله به نوار غزه موفق به درهم شکستن مقاومت این مردم نشد، متوجه شد که حامی اصلی فکری این جریان، حزب‌الله لبنان است و به همین دلیل، با حمله به حزب‌الله و شهادت رهبر مقاومت در این جمعیت، تلاش کرد تا محاسبات خویش را برای از بین بردن مقاومت‌های مردم غزه به شکلی راحت‌تر انجام بدهد.

وی افزود: متأسفانه، اخیراً، ترورهای بسیار بدی توسط رژیم صهیونیستی در منطقه انجام شد و از همه بدتر اینکه این رژیم، حتی به خانواده‌ها، بیمارستان‌ها و مدارس نیز حمله کرد و بمب انداختن را به عنوان یک خوراک روزانه برای خود تعریف کرده است و پس از آن نیز با جرأت و حماقت، جنایات خود را ادامه می‌دهد و از همین گذرگاه، توانست اسماعیل هنیه را تهران و سید حسن نصرالله را در لبنان به درجه رفیع شهادت نائل آورد.

جامعه باید حضور هنرمند را در کنار خود حس کند

این هنرمند پیشکسوت تصریح کرد: برگزاری رویدادهایی همچون «نقش طوفان»، یک گام بزرگ به سوی همراهی هنرمندان ایرانی با جریان مقاومت و یک حرکت بسیار خوب و قابل احترام است. امیدواریم چنین رخدادهایی، با برنامه‌ریزی و مقدمه‌سازی درست و مداوم در موقعیت‌های دیگر نیز برگزار شود، چرا که معتقدم تداوم رویدادهایی از این دست، می‌تواند کاری بسیار بزرگ باشد. ما نیز، به عنوان یک هنرمند، در این کم‌تحرکی‌های موجود در حوزه هنرهای تجسمی، برگزاری این رویداد مهم را به فال نیک می‌گیریم.

وی گفت: معتقدم که یک هنرمند، در هر صورت باید به سطح جامعه بیاید تا جامعه نیز بتواند حضور او را حس کند و از همین روی، تا زمانی که هنر و به ویژه هنر مقاومت در دل جامعه جا باز کند و ارتباط خود را با جامعه تعریف کند، نمی‌توانیم شاهد رشد آن باشیم. هنر مقاومت، همواره در جامعه جریان دارد، در حال رشد است و به مسیر خود ادامه خواهد دارد، اما هنر، زمانی ارزش و تأثیرگذاری ویژه‌ای دارد که به عنوان یک هنر اجتماعی تعریف شود.

سیفی درباره کارکرد هنر مقاومت بر نسل آینده توضیح داد: نسل آینده، حتماً به رفتار ما نگاه خواهد کرد و به خوبی خواهد دانست که ما، چه دیدگاه‌هایی در زمینه‌های مختلف داشته‌ایم و در این مسیر چه اقداماتی را انجام داده‌ایم و یقیناً به همان شکلی که ما از نسل‌های پیش خود الگو گرفتیم، نسل آینده نیز از ما الگوبرداری خواهد کرد. از همین روی، توجه به این نکته بسیار ضروری است که ما، در این حوزه شاهد کم‌کاری‌های بسیار شدیدی هستیم. مثلاً باید گفت که جامعه هنری در حوزه مدیریت فرهنگی کم‌کاری‌های بسیاری کرده است. اگر ما، به عنوان یک ایرانی، می‌دانستیم که زندگی‌مان را مدیون کسانی هستیم که در فلسطین، لبنان، سوریه و عراق مجاهدت می‌کنند، وضعیت این نبود. باید بدانیم که اگر این افراد نبودند، دشمنان ما به آسانی خط‌ها را می‌شکستند و جلو می‌آمدند و با این اندیشه مسموم و کثیف که «ملت ایران را باید از ریشه سوزاند» که در باور غرب جریان دارد، میلیون‌ها انسان را می‌کشتند.

این هنرمند نقاش بیان کرد: به خوبی می‌دانیم که در ادوار مختلف، دشمنان ما با نقشه‌های گوناگون بنا داشتند ما را به کلی از بین ببرند و در این میان، کسانی سپر بلای ما شدند و ما باید قدر آن‌ها را بدانیم و با آن‌ها قدرشناسانه برخورد کنیم. از همین رو است که معتقدم این موضوع، یعنی مقاومت، برای شناخت و بسط بیشتر در جامعه، نیازمند تببین بیشتری است.

سیفی در پاسخ به اینکه تفاوت ارائه و بیان مطالب و مفاهیم مختلف با زبان و بیان هنر، با دیگر شکل‌ها و شیوه‌های ارائه در چیست، گفت: از نظر من، زبان هنر می‌تواند با ارائه و تجزیه و تحلیل‌های خویش، با کارکردهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در جهت خلق و تبیین آثار در رشته‌های مختلف گام برداشته و با زمینه‌سازی در جهت حضور این آثار در جامعه، بر اندیشه و فرهنگ این مرز و بوم تأثیرات بسزایی داشته باشد و از همین گذرگاه، قصه تمام آسیب‌هایی را که ما در طول دوران مختلف از سمت و سوی رفتارهای جنایتکارانه غرب دیده‌ایم، ترمیم کند. با اینکه همگان به خوبی می‌دانند که امروز، قدرت رسانه‌ای غرب، قدرتی انکارناپذیر است و شاید ما در بسیاری از زمینه‌های نظامی نیز نسبت به بسیاری از کشورها عقب‌تر باشیم، اما همواره قدرتمندانه در این میدان حضور داریم.

در حوزه رسانه هنر ضعیف عمل کرده‌ایم

وی توضیح داد: یکی از مهم‌ترین آسیب‌هایی که امروز در جامعه جهانی متوجه فعالیت‌های فرهنگی و هنری ما است، این است که در حوزه رسانه ضعیف عمل کرده‌ایم. از همین روی، ضروری است که متولیان فرهنگ و هنر در جامعه ما، اهتمام بیشتری در خلق و تبیین آثار هنری، ایجاد زمینه در جهت باز شدن باب گفت‌وگوهای فرهنگی و همچنین زمینه‌سازی در جهت زندگی فرهنگی گام بردارند؛ چرا که همه این مسائل مکمل هم هستند. ما، به عنوان یک هنرمند، وامدار جامعه هستیم و همه و همه، از پشتیبانی‌های مادی و معنوی جامعه خویش در این جایگاه قرار گرفته‌ایم، اما نباید فراموش کرد که ارتباطی با جامعه نداریم. شاید این موضوع به احساس کافی بودن برای جامعه در برخی از ما هنرمندان و یا حتی برخی از مسئولان امر باز می‌گردد، که از نظر من امر مبارکی نیست و ادامه دادن مسیر با این تفکر، به هنر و هنرمند لطمه زده و خواهد زد.

سیفی در پایان گفت: به یقین می‌دانیم که خداوند، به همه کسانی که دل در گرو این جریان دارند، کمک خواهد کرد و از خود او نیز می‌خواهیم تا دل‌های کسانی که نسبت به این موضوع آگاهی نیستند، با نور هدایت روشن شود، آگاه شوند و با بیداری و بصیرت مضاعف، به این نقطه برسیم که بفهمیم در چه روزگاری و با چه مختصاتی زندگی می‌کنیم و مؤلفه‌های قدرت در روزگار خویش را بسازیم.

کد خبر 6252682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha